ŚWIECE ŻAROWE – KIEDY ROBI SIĘ ZIMNO

800px-Glow_plugObjawy zużycia

Typowym objawem zużycia świec żarowych jest utrudniony rozruch zimnego silnika. Kiedy już zapali – przez chwilę pracuje nierówno. Później objawy samoistnie ustępują. Sytuacja powtarza się każdego ranka. Skala problemów zależy od ilości zużytych świec i ciśnienia sprężania. Jeśli nie działa tylko jedna na cztery świece, a silnik jest stosunkowo młody  – wielu kierowców przymyka oko na niedogodności i czeka na ocieplenie, bądź.. nawet nie zdaje sobie sprawy z usterki. Gorzej jeśli zużyje się więcej niż jedna świeca – w takim wypadku trudności z rozruchem stają się bardziej poważne. Kiedy temperatura spada poniżej 10 stopni Celsjusza, przy niesprawnych wszystkich świecach żarowych szanse na rozruch są w zasadzie żadne – nawet jeśli mamy do czynienia z nowoczesnym systemem wtrysku bezpośredniego.

Gdzie szukać przyczyn

W większości przypadków źródłem problemów są niesprawne świece żarowe. Zdarza się jednak także, że szwankuje układ odpowiedzialny za ich zasilanie (przewody, połączenia elektryczne). Częstą usterką jest także przepalony bezpiecznik lub uszkodzony przekaźnik świec żarowych. W nowszych samochodach możliwe są także inne – pośrednie – awarie,  np. uszkodzenie czujnika temperatury cieczy chłodzącej czy paliwa przekazującego informacje do sterownika.
Czytaj wiecej