WYMIANA PRZEWODÓW HAMULCOWYCH – ZANIM PĘKNĄ

1420026174_thumbPrzewody hamulcowe dzielą się na miękkie i twarde. Miękkie znajdują się zwykle przy samych kołach. Pracują przy każdym ruchu koła. Przewody twarde łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi. W każdym samochodzie przewody twarde mają w sumie ok. 10-20 metrów długości.

Przewody miękkie

Żywotność elastycznych przewodów hamulcowych zależy nie tylko od jakości ich wykonania ale także od warunków pracy i obciążeń jakim są poddawane. Najdłużej wytrzymują zatem przewody elastyczne w małych i kompaktowych samochodach osobowych eksploatowanych na długich międzymiastowych trasach z umiarkowanym obciążeniem i niewielkimi prędkościami. Zupełnie inaczej sprawa wygląda w pojazdach ciężkich, lub sportowych, które poruszają się relatywnie szybko po krętych, górskich drogach, gdzie z jednej strony bez przerwy skręcamy kołami, a z drugiej – niezwykle często korzystamy z pełnej wydajności hamulców. W sposób szczególny na zużycie narażone są przewody elastyczne w samochodach 4×4 lub ciężarówkach na kamienistych bezdrożach a więc tam gdzie ryzyko uszkodzenia mechanicznego jest bardzo duże. Ostatnia grupa „podwyższonego ryzyka” to samochody z regulacją prześwitu – tu przewody elastyczne pracują w sposób bardzo specyficzny, co również skraca ich żywotność.

Jest rzeczą oczywistą, że wszyscy producenci elastycznych przewodów hamulcowych stosują specjalne techniki zabezpieczeń, które maksymalnie chronią przed gwałtownym rozerwaniem. Nie mniej jednak nie istnieją rzeczy wieczne. W każdym, nawet stosunkowo młodym aucie, wskazana jest okresowa, choćby wizualna kontrola elastycznych przewodów hamulcowych, a w samochodach starszych niż 5 lat – ich profilaktyczna wymiana.

 
Czytaj więcej